Enquesta sobre els hàbits del consum responsable

Avui dia 1 de maig és el dia internacional de les persones treballadores i és una jornada reivindicativa que ens fa reflexionar sobre els nostres drets laborals, però  hem de recordar que com a persones consumidores, també podem defensar aquests drets amb  un  consum responsable.

Recordeu també, que el proper dia 13 de maig és el dia mundial del comerç just.

 

Som realment persones consumidores responsables?

Els estudis acadèmics i les enquestes d’opinió indiquen que hi ha una diferència important entre el percentatge de productes responsables que comprem i els que diem que comprem. Això es coneix com a bretxa entre actitud i comportament (attitude behaviour gap).

No és fàcil poder disposar de dades que ens informin de les pràctiques responsables de les persones consumidores, si bé en alguns estudis, com “Informe Forética 2015 sobre el estado de la RSE en España: Ciudadano consciente, empresas sostenibles, que es pot consultar al seu portal web http://www.foretica.org/ , a la pàgina 57, trobem un gràfic on s’observa l’evolució de les persones compromeses amb la responsabilitat social, a l’hora d’adquirir productes responsables, i des de l’any 2006 a l’any 2014 i s’observa que d’un 38.6 %  de població compromesa, l’any 2006, es va produir una davallada, en els anys següents, que va anar recuperant posicions fins que a l’any 2014 ha tornat a situar-se en el 36.2 % de població compromesa.

Al portal de l’Agència Catalana de Consum, trobem les “Dades sobre els indicadors de consum”  (data de consulta 9/4/2017), i amb dades de l’any 2013, se’ns mostra que a la pregunta “persones que han comprat en el darrer mes algun producte de comerç just i solidari“ contesten afirmativament un 18,5% de la població.

L’últim estudi de la Fundació ADECO, del 9 de febrer de 2015, realitzat amb una mostra de 600 persones consumidores, ”6º INFORME EL CIUDADANO Y LA RSE” ens indica, a nivell nacional,  que “ El 63% de los consumidores penaliza a las marcas que no considera responsables”.

També podem tenir dades, perquè són cada cop més importants per a les empreses, que necessiten poder avaluar si les persones consumidores valoren els productes responsables per poder decidir les seves estratègies empresarials. En aquest sentit és interessant la publicació “Informe del Observatorio del Consumo Responsable – el reto de satisfacer nuevos mercados. 2012, Coordinación: Isabel Castillo y Cristina Montoro”,  que a la seva pàgina 40 ens diu que

“Según un reciente estudio europeo (Eurobarometer survey: SME are important for a smooth transtition to a greener economy, European Commission, 2012) de las actitudes de las pymes en áreas de la eficiencia de recursos y consumo responsable, el 26% de las encuestadas afirman que ofrecen productos o servicios verdes, y otro 8% tiene la intención de entrar en el negocio verde en los próximos dos años”.

En aquest context, de poques persones consumidores comprant productes responsables i poques  empreses oferint productes responsables, he dissenyat aquesta  enquesta  per tal de poder disposar de dades actualitzades a 2017. L’enquesta va començar el mes d’abril i es tancarà a desembre de 2017.

A data de 7 d’abril de 2017, els resultats obtinguts, pel que fa a les pràctiques de consum responsable han estat els següents:

La mostra ha estat de 45 persones, de les quals, el 60% dones ( 27) i el 40% homes (18).

El 93.3 % de les persones han contestat dient que  eren coneixedores del que significava realitzar pràctiques de consum responsable i el 95,6 % considera que aquest tipus de compra pot ajudar a millorar la nostra societat i a millorar el nostre medi ambient, pel que es constata una forta consciència social.

Així doncs, queda clar que les persones consumidores que han participat a l’enquesta, saben i coneixen els beneficis del consum responsable, però en un 93.3 % dels casos, reconeixen que es veritat que normalment, les persones consumidores,  comprem menys productes responsables que els que pensem que comprem. De fet,  el 51,1% responen que només fan compres responsables fins a un 25% del total de les seves compres.

Quins són doncs els factors que dificulten la compra responsable?

El 97,8 % contesten que falta informació a l’hora de comprar.

El 53,3 % creu que els etiquetatges sostenibles dels productes no són creïbles

Un 86,7 % creu que el consum responsable és una moda promoguda per les empreses per vendre més productes.

Pel que fa a les prioritats de compra, i sempre comparant-ho amb productes considerats responsables, les persones contesten que valoren:

El 51,1 % la fidelitat a la marca davant del  48,9% la RSC

El 73,3% el preu, davant d’un  26,7% la RSC

El 84,4 % la qualitat, davant d’un 15,6 % la RSC

I en el cas de poder comprar un producte responsable, és valora en un 75,6% la qualitat, davant d’un 24,4 % el preu del producte.

Pel que fa a la disponibilitat per comprar productes responsables, el 95,6% considera que no hi ha prou oferta i destaca un 15,6 % que indica que on hi ha més mancança de productes responsables és en el de la roba.

El preu és el factor que més gent ha contestat que considera que dificulta la compra de productes responsables.

Si voleu participar en aquest estudi, podeu contestar l’enquesta i veure com van evolucionant els resultats.

dia mundial comerç just

Article publicat al bloc : https://personesconsumidores.wordpress.com/

Autor: Francesc Xavier Sánchez Moragas. Llicenciat en dret – Especialista en dret del consum. Adreça electrònica: fxsanchez@icamat.org

Es recorda que, tal i com s’estableix en l’avís legal, l’autor no inserirà publicitat de cap tipus en aquest bolg, però que pot ser que WordPress pugui fer-ho i que en aquest cas, aparegui en l’espai inferior d’aquest article.

Es recorda que en cap cas l’autor d’aquest blog manté cap relació amb les empreses que s’anunciïn i per tant no n’assumeix cap responsabilitat ni comparteix necessàriament els valors publicitaris que s’utilitzin per part d’aquestes empreses.

Anuncis

About Francesc Xavier Sánchez Moragas

Llicenciat en dret. Assessor i formador. Especialista en temes de disciplina del mercat i drets de les persones consumidores.

Posted on 1 Mai 2017, in CONSUM RESPONSABLE, FÒRUM and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink. Deixa un comentari.

Els comentaris estan tancats.

%d bloggers like this: